بانك مشکلات اجتماعي ايران

مقالات

تمام كلمات(And) حداقل يکي از كلمات(Or)

 

 

صفحه اول

تنظيمها

راهنما

ارتباط با ما

Iran Doc

HBI

 

 

 

 

 


مقالات  


عنوان فارسي: بررسي رابطه فرار دختران از منزل با وضعيت خانوادگي،شيوه هاي تربيتي والدين و ميزان اعتماد به نفس آنان

عنوان لاتين:

تاريخ انتشار: خرداد 1381


سمينار: همايش آسيبهاي اجتماعي در ايران -اولين 

تحقيق:

ساير مقالات سمينار  

موضوعات مرتبط


مولف (مولفين): افسانه حيات روشنايي , ساير آثار  

شماره صفحه: 0 

شماره نشريه: 0 

نشريه داخلي:  

نشريه خارجي:

محل دستيابي: كتابخانه دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي 

محل دسترسي روي اينترنت:

کليد واژه:  

چكيده: فرار از خانه از جمله رفتارهاي ناسازگارانه اي است كه از كودكان و نوجوانان سر مي زند.گرچه در نگاه اول فرار پديده اي فردي به نظر مي رسد ولي با توجه به پيامدهاي سو’آن براي جامعه بايد آن را از جمله آسيبهاي اجتماعي به حساب آورد فرار از منزل به عنوان يكي از معضلات خانوادگي و اجتماعي فراگير در سطح جهان مطرح است.در ايران نيز درسال هاي اخير كارشناسان و رسانه ها نسبت به بحراني شدن اين مساله هشدار داده اند.زيرا تعداد دختران فراري كه به گونه اي نگران كننده افزايش يافته است.با نظر به اهميت حياتي و نقش تعيين كننده سلامت اجتماعي و رواني جوانان و نوجوانان هر جامعه در تامين بقا و آينده آن ملت با توجه به پيامدهاي((فرار نوجوانان)) در بهداشت رواني فرديو اجتماعي،هدف از مطالعه تعدادي از دختران فراري روشن شدن برخي از زوايايس تربيتيو روانشناختي اين معضل و پاسخ به پاره اي از چراهاي طرح شده است. به رغم اهميت مساله فرار دختران از منزل،گسترش روزافزون آن و رسيدن به مرز بحران وهشدار مكرر كارشناسان در ايران در 20 سال اخير در زمينه موضوع تحقيقات وسيع و ميداني چندي انجام نشده است و مشكل عمده پژوهش هاي انجام شده نيز كاربر روي نمونه هاي بسيار كوچك و يا پرداختن به بررسي جنبه هاي محدود است.در بخش نظري،به تناسب به برخياز پژوهش هاي داخلي و خارجي اشاره شده است.نظريه پردازان به عوامل موثر بزهكاري چونانگيزه هاي فرد عوامل روانشناختي ،عوامل خانوادگي،عوامل زيستي و شرايط اجتماعي اشاره كرده اند همچنين،در مقايسه سلامت رواني نوجوانان فراري و نوجواناني كه سابقه فرار از منزل ندارند،به اين نتيجه رسيده اند كه ميزان شيوع تمام شاخص هاي عدم سلامت رواني در نوجوانان فراري بالاتر بوده است.از ميان عوامل مختلف نقش روابط والدين و شيوه هاي برخورد آنان با فرزندان و نابسماني هاي خانوادگي درتصميم نوجوانان براي ترك منزل عمده بوده است.بنابراين بسياري از نوجوانان و جوانان فراري از يك سو از طيف وسيعي از اختلال هاي جسماني و رواني رنج مي برند و از سوي ديگر به دليل شرايط خانوادگينمي توانند از اعتماتد به نفس مناسبي برخوردار باشند. جامعه آماري پژوهش را دختران 12 تا 18 ساله شهر تهران تشكيل مي دهند كه از ميان آنها 70 دختر فراري كه در سال 1379 در كانون اصلاح و تربيت،خانه ريحانه و مراكز بهزيستي شهر تهران سكونت داشته و 30 دختر عادي به عنوان گروه گواه به شكل تصادفي از مدارس تهران انتخاب شده اند.ابراز جمع آوري اطلاعات در مورد وضعيت خانوادگي و شيوه هايتربيتي والدين پرسشنامه و مصاحبه و در مورد ميزان اعتماد به نفس آزمودني هاي پرسشنامه اعتماد به نفس كوپراسميت بوده است. به منظور تحليل داده ها از جدول توصيفي و آزمون t استفاده شده است. نتايج حاكي از آن است كه 80درصد دختران فراري به خانواده هاي نابسامان تعلق داشتهوعواملي مانند طلاق،اعتياد،به زندان رفتن،مرگ و ازدواج مجدد و والدين در فرار اين دختران نقش داشته است.در ارتباط با رفتار والدين نيز تقريباً در تمام موارد دختران سختگيري وتنبيه هاي سخت و در 58 درصد سو’ استفاده جسماني جنسي و كار سخت و طاقت فرسارا به عنوان يكي از علل فرار ذكر كرده اند.مقايسه ميزان اعتماد به نفس آزمودني هانيز از اعتماد به نفس پائين دختران فراري و وجود تفاوت معنادار آماري بين نتايج اينگروه با گروه گواه است. بسياري از صاحبنظران مداخله ،پيشگيري و دخالت بيشتر اجتماع را كليد مشكل دانسته كهبايد زود هنگام و از مدارس آغاز شود.بخشي از برنامه هاي پيشگيري از رفتار فرار همبه تعادل دقيق بين آگاهي،امكانات،برقراري ارتباط ،مديريت استرس و حمايت باز مي گردد.به اعتقاد كارشناسان بايد ميان خانواده ها،تشكل ها،مدارس ،پليس و انجمن هاي نوجوانان پيمان واحد مشاركت وجود داشته باشد برنامه هاي آموزشي براي بخش هاي مختلف از جمله گام هاي نخستين است.در نهايت براي هر گونه برنامه ريزي مهمترين كار كسب شناختي دقيق و عميق از ويژگي ها و خصوصيت فردي و خانوادگي نيازهاي مخاطبين است. 

Web site comments to the webmaster
© 2003 University of Social Welfare & Rehabilitation. All rights reserved.